Aquest és el primer d’una sèrie d’articles amb la intenció de que aproximadament cada 15 dies publicar-ne un.

No es tracta de fer una extensa explicació de les propietats, característiques, etc d’un determinat aliment, planta, complexe vitamínic, hàbit alimentari, sinó de veure de quina manera podem integrar-ho al nostre dia a dia, en el nostres hàbits i així treuren el màxim profit pel nostre organisme.

Glàndula Pineal

MELATONINA

La melatonina és una sustància segregada per la gràndula pineal, la màxima concentració es dona entre la una i les cinc de la matinada.

La seva producció disminueix amb el pas dels anys, a més a més, hi ha una sèrie de factors que no afavoreixen la seva producció:

  • L’estrés
  • certs medicaments, per enumerar-ne uns quants: ibuprofé, aspirina, somnífers, diazepan, olprazdam, fluoxetina, tranquilitzants, etc.
  • Alcohol
  • Cafè
  • Tabac

El principal factor desencadenant de la seva segregació és la foscor, la glàndula pineal s’activa i produeix melatonina únicament quant no hi ha llum. Per això, és molt important dormir completament a les fosques i sense cap aparell electrònic a l’habitació. El caràcter lipofil de la melatonina permet que el seu mecanisme d’acció pugui desenvolupar-se a diferents nivells:

  • Membrana cel·lular: per unió a receptors de membranes
  • Citoplasma: neutralizació de radicals lliures
  • nucli cel·lular: per unió a receptors del nucli

Tal varietat de mecanismes d’actuació, fa que la melatonina tingui moltes i vitals funcions en l’organisme.

És una de les sustàncies més potents de l’organisme i juga un paper molt important en el manteniment de la salut i el benestar en totes les fases de la vida. Per citar alguna de les seves propietats:

  • Alt poder antioxidant: al neutralitzar radicals lliures, retrasa els signes de l’envelliment.
  • Potent estimulant del sistema inmunològic
  • Millora la qualitat del son, es fa servir molt per tractar l’insomni.
  • Forma part en alguns tractaments com: depressió, fatiga crònica, fibromialgia, malaties neurodegeneratives

Hi ha una sèrie de situacions en que no es recomenable pendre melatonina.

  • Embaràs i lactància
  • Al·lèrgies molt fortes
  • Malalties autoinmunes
  • Esquizofrènia
  • Amb fàrmacs anticoagulants (sintron)
  • Amb fàrmacs imnunosupresors

A partir de certa edat, la nostra glàndula pineal, com molts dels nostres òrgans, va disminuint la seva activitat; per això, es recomanable pendre melatonina per compensar el seu dèficit en l’organisme. La dosis es variable en cada persona i depén també de si hi ha alguna patologia instaura (insomni, etc) o no. Deixar ben clar també que es pot pendre sense tenir cap dolència especial, només com una important mesura “Antiaging” (viure més, viure millor).

La melatonina es pot trobar en forma de comprimits i/o gotes. Per començar, si no hi ha cap dolència especial, prendria 1.9 mgr (és la dosis d’un comprimit) o 1.9 mgr. en gotes (per via sublingual, considero molt més efectiva). Es pren uns 30 minuts abans d’anar a dormir i si un es despista, no passa res per pendre-la al moment just d’anar-se al llit. És molt recomanable que prenguin melatonina les persones que els hi toca treballar de nit (no hi ha segregació de melatonina amb la llum), per això aquests horaris són tant perjudicials per la nostra salut.