Dels diferents aliments sobre els que aniré realitzant comentaris, aquests seran més en el sentit de la importància de consumir-lo, com fer-ho, quines quantitats, etc. És a dir, l’aspecte més pràctic. Només faré una breu descripció de les propietats terapèutiques, doncs un pot investigar molt fàcilment altres qüestions com la seva composició química, procedència, descripció morfològica, aplicacions culinàries, etc.

El cacao és un fruit procedent d’un arbre anomenat cacaotero (Theobroma cacao); hi ha de diferents tipus, però parlarem del caco en general. A partir del fruit ja madur, dintre hi ha com una crema i barrejat s’hi troben les llavors del caco. D’aquestes llavors – després d’un procès de fermentació i assecat, s’obtenen varis subproductes (llavors de cacao, cacao en pols, mantega de cacao, pasta de cacao, etc.). Encara que el cacao és un fruit, el que es menja són les seves llavors fermentades i assecades. La xocolata està feta de pasta de cacao, mantega de cacao – sucre o no – i poden haver altres productes com llet, fruits secs, etc. El percentatge de caco es refereix a la suma dels components del caco (la pasta i la mantega).

Ara bé, parlem del cacao, no de la xocolata; doncs la quantitat de cacao que hi ha en els diferents tipus de productes que es venen (xocolata en pols, barres de xocolata, cremes per untar, bomboms, begudes, etc.) sol ser baixa i, a més a més, poden haver-hi productes no aconsellables (sucres, llet, farines, greixos, aditius, etc.).

Resumint, al comprar qualsevol producte – xocolata, cacao – cal que el percentatge de cacao total, sigui al menys del 50% i si busquem uns certs efectes terapèutics que sigui superior al 70 % i, d’aquest percentatge, com a mínim la meitat sigui cacao i no mantega de cacao.

Composició del cacao

El cacao és una font important de vitamines, sals minerals i molts principis actius (es parla de més de 300) que es concentren en el pols de cacao. Cal destacar:

  • Sals minerals (magnesi, calci, fòsfor, potasi, ferro, zinc, crom, etc.)
  • Vitamines (A,B,D,E, etc.)
  • Antioxidants (polifenols, etc.). Més que en el té verd i el raïm negre.
  • Cafeïna, teobromina i teofilina, (estimulants del SNC)

Tot això fa que el caco tingui un conjunt de propietats terapèutiques (hi ha molts estudis que les avalen), a destacar:

  • Antitursigen
  • Millora de la circulació sanguinia
  • Millora de la flora bacteriana intestinal
  • En patologies hepàtiques
  • Potens efectes “antiaging”
  • Efecte antidepresiu, degut al triptofan, aminoàcid precursor de la serotonina, neurotransmisor responsable de l’estat d’ànim i el benestar. A més a més, conté feniletilamina, un tipus d’endorfina, coneguda com la hormona de la felicitat.
  • Efecte estimulant, augment del nivell de dos neurotransmisors:
    • Dopamina, que millora l’estat d’alerta
    • Noradrenalina, involucrada en la memòria.

Vist l’alt consum de cacao (en les seves diferents presentacions) seria interessant i convenient introduir el cacao pur, fàcil de trobar avui en dia en molts establiments.

Pel que fa a la quantitat a consumir, si apliquem el sentit comú difícilment farem una sobredosis, a més a més és un aliment i no un medicament. Un sugeriment: com a cacao en pols, podem afegir-lo als iogurts, a la llet (avena arròs, quinoa, etc.) d’una a 2 cullarades de postres ben plenes al dia. I xocolata (rica en cacaco), d’una taula d’uns 150 grams, una cinquena part al dia com a màxim.